Strona Główna BlogWywiady TECHNO SYMFONICZNIE / Spotkanie na granicy dwóch światów – wywiad

TECHNO SYMFONICZNIE / Spotkanie na granicy dwóch światów – wywiad

by Ania Roszak
0 komentarz

Muzyczne eksperymenty i przekraczanie granic gatunków to inicjatywy, które zdecydowanie zasługują na uwagę. Elektrowkręta wspiera z całego serca takie wydarzenia, tym bardziej, gdy stoi za nimi jakość i profesjonalizm! A tym razem chcemy zaproponować Wam piękny mariaż, który tylko na pierwszy rzut oka wydaje się niemożliwy!

6 kwietnia 2019 w Aula Artis w Poznaniu odbędzie się druga już edycja Techno Symfonicznie. Będzie to mistrzowskie połączenie energetycznego techno z klasycznym instrumentarium, uzupełnione bajeczną oprawą wizualną oraz wystawami.

Przed koncertem mieliśmy przyjemność przeprowadzenia rozmowy z Michałem Plisem o tym, jak powstała inicjatywa Techno Symfonicznie i czego można spodziewać się po nadchodzącym wydarzeniu. Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z poniższym wywiadem!

 

[Elektrowkręta:] Michale, zanim przejdziemy do części poświęconej samemu wydarzeniu Techno Symfonicznie, które odbędzie się już 6 kwietnia w Aula Artis w Poznaniu, czy mógłbyś pokrótce przedstawić się naszym czytelnikom i określić, jaki jest Twój związek z nadchodzącym koncertem?

[Michał:] Jestem pomysłodawcą i koordynatorem projektu, współzałożycielem projektu BE Kolektiv.

[Elektrowkręta:] Świetnie się składa, bo zawsze ciekawi nas zamysł, idea powstania danej inicjatywy. Jak urodził się pomysł na Techno Symfonicznie? Czy była to inspiracja np. Jeffem Mills’em i jego występami z m.in. Montpelier Philharmonic Orchestra? Jak wyglądały pierwsze kroki na drodze do organizacji takiego wydarzenia?

[Michał:] Oczywiście w tej dziedzinie działalności głównie chodzi o inspirację. Kiedyś (czyli jakieś 3 lata temu) całkiem przypadkowo trafiłem na kampanię crowdfundingową projektu orkiestrowego Emiki. W celu realizacji koncertu zaprosiłem ją do Poznania. Przy okazji zagrała w Projekt LAB świetnego DJ seta. Coś niestety nie zaskoczyło i szukałem dalej. 

Również od słowa do słowa, dotarłem do inicjatywy Weiss Video Orkiestra, od której zaczął się cykl Techno Symfonicznie. Oczywiście analizując inne tego typu inicjatywy, trafiłem na Jeff Mills i Montpellier Philharmonic Orchestra oraz koncert Olivera Koletzkiego. Przekonały mnie w pełni!

 

 

 

[Elektrowkręta:] Pierwsza edycja Techno Symfonicznie odbyła się 14 kwietnia 2018 roku. Jakie są Twoje wspomnienia z tamtego wydarzenia? Co najbardziej zapadło Ci w pamięć? Jakie emocje towarzyszyły Wam w czasie trwania koncertu i po nim? Oraz skąd wybór Aula Artis na lokalizację, czy była to kwestia akustyki czy może kierowaliście się czymś innym?

[Michał:] Najbardziej zapadło mi w pamięć entuzjastyczny odbiór samej inicjatywy oraz złożoność projektu. Zwykle organizując wydarzenie, najbardziej skomplikowaną rzeczą jest podpięcie kilku syntezatorów do występu live. W tym wypadku mamy do czynienia z pełnoprawną, 18 osobową orkiestrą, starannie zsynchronizowanym projektem audiowizualnym. Nigdy nie sądziłem, że przygotowanie jednego koncertu może trwać 3 dni samych prób. Dokładnie pamiętam też jak jechałem po 18 przejściówek do słuchawek (śmiech).

Głównie pamiętam przygotowania, później były już tylko emocje… Powiem szczerze, że to jeden z najbardziej udanych projektów, w jakim do tej pory uczestniczyłem!

Dlaczego Aula Artis? Oczywiście ze względu na akustykę i technikę na miejscu. Jest tu topowe nagłośnienie liniowe L’Acoustics oraz świetne zaplecze techniczne oraz co najważniejsze – wykwalifikowana kadra obsługująca event.

[Elektrowkręta:] W zeszłym roku za muzykę odpowiedzialny był Szymon Weiss, przewodzący Weiss Video Orchestra. W nadchodzącym wydarzeniu ster natomiast przejmie QLHEAD, czyli Tomasz Kułdo, muzyk, producent i wydawca, który patrząc na przebieg jego kariery jest artystą zdecydowanie odważnym. Nie straszne mu muzyczne eksperymenty, współpracował z Michałem Kowalonkiem czy Gabrielem Fleszarem, skomponował muzykę do filmu Wściekłość (2017). Jak doszło do współpracy z QLHEAD’em? Skąd pomysł na zaangażowanie akurat tego artysty?

[Michał:] Qlhead grał zaraz po Weiss Video Orkiestra. Po koncercie, znając właśnie jego odważne projekty, podszedłem do niego  i zapytałem, czy nie chciałby skomponować techno pod orkiestrę. Powiedział: „Oczywiście! Za kilka tygodni podeśle pierwsze szkice…”. Jak powiedział, tak zrobił…

 

 

 

[Elektrowkręta:] Jeżeli możesz zdradzić naszym czytelnikom, jak wyglądał proces twórczy przy tak istotnej kwestii, jak program muzyczny? Czego możemy spodziewać się i w jakie muzyczne regiony zabierze nas QLHEAD wraz z orkiestrą?

[Michał:] Przy decyzji o programie muzycznym, przynajmniej w moim wypadku, decyduje mój osobisty gust. I zwykle to wystarczy. Oczywiście nigdy nie szufladkuję gatunków.
Pewien bębniarz powiedział mi kiedyś, że każda muzyka mająca w sobie wtórny bit, jest techno. Kierując się tą dewizą, support zagra Hum’drum w towarzystwie perkusji, wokalu i instrumentów smyczkowych. Spodziewajcie się tam dawki downtempo i deep house’u.

Qlhead za to zabierze nas zdecydowanie w regiony industrialnego, mocnego techno, wymieszanego z ambientem i smyczkami. Kompozycja jest jak dla mnie dość prosta, ale przecież o to w tej muzyce chodzi! Próbki muzyki możecie odsłuchać na wydarzeniu, polecam serdecznie!

 

 

 

[Elektrowkręta:] Co stanowi największe wyzwanie w organizacji tego, jakby nie patrzeć, wymagającego wydarzenia? Z czym wiążą się trudności? Ile tak naprawdę osób pojawi się na scenie Aula Artis i jak udaje się to wszystko połączyć w jedną całość?

[Michał:] Nie ukrywam, koszty. W wypadku “zwykłej” imprezy techno, artystów występujących na scenie wystarczy czasem 3. W tym wypadku mamy 18 członków orkiestry, producenta, dyrygenta, zaplecze techniczne, akustyka, człowieka od świateł, wizualizacji i laserów. Licząc wszystkich pracowników i wolontariuszy biorących udział w projekcie, jest to ok. 50 osób. Doliczając do tego wynajem sali, mikrofonów, robi się niezła sumka… A działamy bez sponsorów. Sponsorem jest w tym wypadku widz.

Liczymy na 400 – 500 osób, byłoby to spełnienie naszych oczekiwań 🙂

[Elektrowkręta:] Istotnym elementem większości imprez techno jest gra świateł i laserów, wizualizacje. Czym w przypadku Techno Symfonicznie jest oprawa wizualna? Jak istotnym elementem całego wydarzenia? Czego możemy oczekiwać po tej części koncertu i kto za nią odpowiada?

[Michał:] Będą wszystkie wspomniane elementy. Za oprawę laserową odpowie Lumen Art, za wizualizacje VJ Hen wraz z Cezarym Odzimkiem. Za grę świateł odpowie zaplecze techniczne Auli Artis. Sam jestem ciekaw, co chłopacy ciekawego wymyślą!

[Elektrowkręta:] Techno Symfonicznie to nie tylko muzyka i oprawa wizualna, ale i promowanie sztuki ogółem. Czy możesz opisać nam, jakie dodatkowe atrakcje i wydarzenia współtowarzyszące będą czekać na uczestników?

[Michał:] Zaprosiliśmy kilku artystów – studentów, z kręgów Uniwersytetu Artystycznego. Na samym wejściu do Auli będą wystawione obrazy. Cała reszta sztuki zawarta będzie w koncercie.

 

 

 

[Elektrowkręta:] Michale, na sam koniec zostawiamy pytania bardziej osobiste, czyli co napędza Cię do pracy przy takich wydarzeniach i z czego czerpiesz największą satysfakcję? Oraz czego w imieniu Elektrowkręta i naszych czytelników możemy życzyć Tobie oraz wszystkim osobom zaangażowanym w organizację Techno Symfonicznie?

[Michał:] Do pracy napędza mnie przede wszystkim radość ludzi, ich euforia w czasie koncertu oraz oczywiście satysfakcja z faktu promowania sztuki jako takiej. Warte podkreślenia jest to, że nasza inicjatywa jest zupełnie oddolna, od pierwszej imprezy do ostatniej bazujemy na własnej intuicji i doświadczeniach i jak się okazuje, efekt bywa piorunujący!

Życzcie nam przede wszystkim braku tremy i pozytywnych nastrojów w czasie przygotowań oraz dużej frekwencji 🙂

[Elektrowkręta:] Dziękujemy za przemiłą rozmowę! Elektrowkręta przypomina, że Techno Symfonicznie odbędzie się w sobotę, 6 kwietnia 2019, w Poznaniu. Więcej informacji o wydarzeniu można znaleźć pod tym linkiem:

Techno Symfonicznie #2: Qlhead / Aula Artis, Poznań

 

Wywiad przeprowadziła: Małgorzata Dolata

Warto przeczytać

Zostaw Komentarz

%d bloggers like this: